Laat jouw bedrijf groeien door neuromarketing

Als je net bent begonnen met een eigen bedrijf kan het soms lastig zijn om je merk direct zichtbaar te maken bij je doelgroep. Neuromarketing is een moderne techniek binnen de marketing, waarbij de hersenactiviteit van mensen wordt gemeten om zo doelmatig de doelgroep aan te spreken. In dit artikel lees je hoe neuromarketing je kan helpen om te groeien.  

Wat is neuromarketing? 

Neuromarketing is een techniek waarbij mensen hun hersenactiviteit wordt gemeten tijdens het uitvoeren van marketingonderzoek. Tijdens traditioneel onderzoek geven mensen snel een sociaal wenselijk antwoord, omdat ze tegenover de onderzoeker goed willen overkomen. Toch maken mensen voorafgaand aan een aankoop een heel emotioneel proces door dat deels onbewust is. Neurologisch onderzoek in de marketing zorgt ervoor dat deze onbewuste processen worden blootgesteld, zodat bedrijven als het ware in het hoofd van hun doelgroep kunnen kijken.  

De marketingpsychologie van Ikea  

Veel grote bedrijven maken al gebruik van neuromarketing. Zo ook Ikea. Een dag winkelen bij de grote Zweedse woninggigant wordt vaak afgesloten met een lekker ijsje. Zelf zou je hier waarschijnlijk niet zoveel achter zoeken, gewoon een manier om nog wat extra inkomsten te genereren. Toch zit hier een hele strategie achter.  

Klanten voelen zich op het moment van grote uitgaven kwetsbaar. Hier speelt Ikea slim op in: door nog even snel een ijsje te eten na een lange dag winkelen zorg je ervoor dat mensen langer in de winkel blijven en daarnaast een dopamine-euforie ervaren. Dopamine is een stofje in de hersenen die ervoor zorgt dat mensen zich blij en tevreden voelen. Hierdoor ervaren klanten het gevoel van verlies minder en lopen ze als winnaar de winkel uit!  

Emotie opwekken bij de klant 

Emotie is, zoals Ikea heeft laten zien, erg belangrijk als het gaat om klanttevredenheid. Een afbeelding roept meer emotie op dan een grote lap tekst. Neurowetenschappers raden daarom aan om een grote woordenbrij te vermijden en gebruik te maken van beeld. Een eigen foto of video roept daarmee meer emotie op dan een nietszeggende stockfoto die mensen misschien al op verschillende websites voorbij hebben zien komen. Een zelfgemaakt beeld laat wat van het karakter van je bedrijf zien.  

Waarde verhogen door schaarste 

Wil jij ervoor zorgen dat mensen je product als waardevol inschatten? Dan kun je gebruik maken van schaarste. Veel bedrijven passen dit al toe op hun website, door bij een product aan te geven dat er een beperkte oplage is. Ook geven veel advertenties een bepaalde tijdsbeperking (alleen vandaag geldig). Mensen willen van nature liever verlies voorkomen dan winst genereren. Dit wordt in de neuropsychologie ook wel ‘loss aversion’ genoemd. Door een schaarste aan te geven zet je mensen sneller aan tot consumptie, omdat ze bang zijn voor verlies. 

Zorg ervoor dat je gezien wordt  

Als je een product verkoopt is het belangrijk dat je klanten het opmerken. Maar hoe werkt dat dan precies? Allereerst is locatie erg belangrijk. In supermarkten werkt ooghoogte het beste. Producten gericht op kinderen liggen altijd op ooghoogte van kinderen of dichtbij de kassière, zodat ze door hun doelgroep gezien worden. Ook websites maken gebruik van locatie. Mensen lezen altijd het eerst de linkerbovenhoek. Dit is de locatie waar een website haar lezers moet pakken.  

Tot slot is het van belang dat advertenties op de juiste kanalen geplaatst worden. Als mensen meer betrokken zijn bij een bepaald product of onderwerp zullen ze eerder op de advertentie letten. Je moet je advertentie daarom plaatsen op kanalen waar je doelgroep actief is.  

Pas neuromarketing toe voor jouw bedrijf 

Neuropsychologisch onderzoek, ook wel neuromarketing genoemd, zorgt er dus voor dat bedrijven in het hoofd van hun klant kunnen kijken. Door verschillende psychologische trucs toe te passen, kun je zorgen voor conversie optimalisatie. Neuromarketing zou je bijvoorbeeld toe kunnen passen in de social media marketing van je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van bepaalde kleuren de emoties van je doelgroep sturen. Met een blauwe kleur geef je jouw bedrijf bijvoorbeeld een zakelijke en betrouwbare uitstraling. KLM laat deze kleur al veel terugkomen in hun social uitingen. Door middel van neuropsychologische trucs kun je onderbewuste emotionele processen sturen.  

Als je net bent begonnen met een eigen bedrijf kan het soms lastig zijn om je merk direct zichtbaar te maken bij je doelgroep. Neuromarketing is een moderne techniek binnen de marketing, waarbij de hersenactiviteit van mensen wordt gemeten om zo doelmatig de doelgroep aan te spreken. In dit artikel lees je hoe neuromarketing je…