Tips om de juiste persoon voor de baan te vinden

Het aannemen van een nieuwe werknemer blijkt in de praktijk vaak meer energie te kosten dan vooraf verwacht. Er komen namelijk veel zaken bij kijken, zoals bijvoorbeeld een employment screening en een eventueel tweede gesprek, waar men vaak vooraf geen rekening mee heeft gehouden, zeker wanneer het iets is dat je niet vaak eerder hebt gedaan. Er zijn bij het aannemen van een nieuwe werknemer nou eenmaal veel verschillende eigenschappen van een persoon waar je op moet letten, en je wilt natuurlijk zeker weten dat je de sollicitant aanneemt die het beste bij de functie past. Daarom kan het helpen om rekening te houden met een aantal belangrijke zaken die misschien snel over het hoofd worden gezien. 

Secundaire eigenschappen van een sollicitant

Wanneer men tussen de verschillende reacties op een vacature een keuze moet gaan maken, wordt er vaak primair rekening gehouden met de eigenschappen die aansluiten bij de vacature. Dit is natuurlijk ook erg van belang: voor een analytische functie moet je er immers zeker van zijn dat de kandidaat een goed analytisch vermogen heeft. Toch zijn er ook secundaire eigenschappen die een groot voor- of nadeel kunnen opleveren, maar die vaak minder makkelijk te achterhalen zijn. Zo kan een sollicitant die erg snel nieuwe functies leert misschien wel meer geschikt voor de baan dan iemand die de huidige functies al beheerst, maar lastig nieuwe taken onder de knie krijgt. Dit zal echter afhankelijk van de functie sterk verschillen.  

Sociale vaardigheden

Daarnaast is het ook enorm van belang dat de nieuwe werknemer goed samen zou kunnen werken met de huidige werknemers. Tegenwoordig werkt bijna niemand meer alleen; er is constante communicatie nodig tussen verschillende teamleden en ook tussen verschillende teams. Daarbij is het handig als de sollicitant past bij de rest van het team; als dat niet het geval is kan er immers een minder productieve werksfeer ontstaan, iets wat niemand ten goede komt.

Het aannemen van een nieuwe werknemer blijkt in de praktijk vaak meer energie te kosten dan vooraf verwacht. Er komen namelijk veel zaken bij kijken, zoals bijvoorbeeld een employment screening en een eventueel tweede gesprek, waar men vaak vooraf geen rekening mee heeft gehouden, zeker wanneer het iets is dat je niet vaak eerder hebt…